Klin Monbl Augenheilkd 2022; 239(10): 1221-1231
DOI: 10.1055/a-1936-3531
Kasuistik

Successful Late Treatment of Orbital Infantile Haemangiomas in Two Teenagers with Topical Transcutaneous Timolol Maleate 0.5% Alone

Erfolgreiche Spätbehandlung von orbitalen infantilen Hämangiomen bei 2 Teenagern allein mit topischem, transkutanem Timololmaleat 0,5%
Göran Darius Hildebrand
Service for Pediatric Ophthalmology, Strabismus and Neuro-Ophthalmology in Children, Oxford Eye Hospital, John Radcliffe Hospital, Oxford University Hospitals NHS Foundation Trust, Oxford, United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
,
Zuzana Sipkova
Service for Pediatric Ophthalmology, Strabismus and Neuro-Ophthalmology in Children, Oxford Eye Hospital, John Radcliffe Hospital, Oxford University Hospitals NHS Foundation Trust, Oxford, United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
› Author Affiliations
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Abstract

We previously described the first successful treatment of deep periocular and, subsequently, orbital infantile haemangiomas (IH) with topical transcutaneous timolol maleate 0.5% (TM 0.5%) alone as the first-line treatment in the acute proliferative phase in infancy. It is not known whether orbital IH with persistent proptosis in later years, untreated in infancy, would still respond to TM 0.5% treatment as well. To our best knowledge, we here present the first reports of the successful late treatment of persistent orbital IH with topical timolol maleate 0.5% applied to the skin overlying the orbital IH in two teenagers. Case 1 was an 11-year-old girl with proptosis measuring 4 mm before and 7 mm after Valsalva manoeuvre that diminished to 1 mm after topical treatment. Case 2 was a 10-year-old girl with 2 mm (before) and 4 mm proptosis (after Valsalva) that decreased to 0 mm proptosis with topical treatment. The time to resolution was 19 months (case 1) and 13 months (case 2). The treatment dose was 3 drops of TM 0.5% applied an average of 1.94 (case 1) and two times daily (case 2). In comparison to proptosis, resolution of periorbital swelling required less treatment time. There was no recurrence of either proptosis or periorbital swelling 1 year after stopping treatment in either case. The findings indicate that beta-blockers are effective not just in the proliferative but also in the late involutional phase in older children. No adverse clinical effects were noted throughout treatment in either case. The presence of increased proptosis with a Valsalva manoeuvre predicts a significant persistent vascular compartment in the orbital IH and may thus serve as a simple predictive clinical sign of likely treatment success. We recommend that a trial with this well-tolerated treatment form is considered in persistent cases of orbital IH, especially in the presence of enhanced proptosis with a Valsalva manoeuvre.

Zusammenfassung

Wir haben vormals die ersten erfolgreichen Behandlungen von tiefen periorbitalen und orbitalen infantilen Hämangiomen (IH) mit topischem, transkutan appliziertem Timololmaleat 0,5% (TM 0,5%) während der akuten proliferativen Phase im Säuglingsalter beschrieben. Es ist nicht bekannt, ob orbitale IH mit persistierender Proptose, die im Säuglingsalter unbehandelt blieben, noch nach Jahren ebenfalls auf eine Behandlung mit TM 0,5% ansprechen können. Unseres Wissens nach stellen wir hier den ersten Bericht über die erfolgreiche Spätbehandlung von persistierenden orbitalen IH mit transkutan verabreichtem Timololmaleat 0,5% bei 2 Teenagern vor. Im Fall 1 handelte es sich um ein 11-jähriges Mädchen mit einer Proptose von 4 mm vor und 7 mm nach Valsalva-Manöver, die sich nach topischer Behandlung auf 1 mm verringerte. Im Fall 2 handelte es sich um ein 10-jähriges Mädchen mit einer Proptose von 2 mm (vorher) und 4 mm (nach Valsalva), die nach topischer Behandlung auf 0 mm zurückging. Die Zeit bis zur Rückbildung betrug 19 Monate (Fall 1) und 13 Monate (Fall 2). Die Behandlungsdosis betrug 3 Tropfen TM 0,5%, die im Durchschnitt 1,94-mal (Fall 1) bzw. 2-mal täglich (Fall 2) transkutan aufgetragen wurden. Im Vergleich zur Proptose erforderte das Verschwinden der periorbitalen Schwellung eine kürzere Behandlungszeit. Ein Jahr nach Beendigung der Behandlung trat in keinem der beiden Fälle ein Wiederauftreten der Proptosis oder der periorbitalen Schwellung auf. Die Ergebnisse zeigen, dass Betablocker nicht nur in der proliferativen, sondern auch in der späten Involutionsphase in älteren Kindern wirksam sein können. Bei beiden Kindern wurden während der Behandlung keine unerwünschten klinischen Nebenwirkungen festgestellt. Das Vorhandensein einer verstärkten Proptose nach Valsalva-Manöver spricht für ein signifikantes, persistierendes Gefäßkompartiment in dem orbitalen IH, dem Zielgewebe der Betablockerbehandlung, und könnte somit als ein einfaches klinisches Anzeichen für einen wahrscheinlichen Behandlungserfolg dienen. Wir empfehlen bei persistierenden Fällen von orbitaler IH, einen Versuch mit dieser gut vertragenen Behandlungsform in Betracht zu ziehen, insbesondere bei Vorliegen einer verstärkten Proptose nach Valsalva-Manöver.



Publication History

Received: 16 August 2022

Accepted: 24 August 2022

Article published online:
18 October 2022

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